Verhuizen naar Nederland
Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland hebt gewoond.
U moet een afspraak maken met een medewerker die belast is met de buitenlandse vestigingen naar de gemeente Kerkrade.
Voor nadere informatie of aan te leveren documenten voor uw aanmelding kunt u gebruik maken van het e-mailadres vestigingen@kerkrade.nl
Hoe werkt het?
Als u minstens 4 maanden in Nederland komt wonen binnen een periode van 6 maanden, moet u zich inschrijven bij de gemeente.
U kunt zich inschrijven bij de gemeente als u legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf. Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:
- U hebt de Nederlandse nationaliteit.
- U hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie(externe link).
- U hebt de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
- U hebt een geldige verblijfsvergunning.
- U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.
Direct regelen
Maak een afspraak voor uzelf en alle gezinsleden die mee verhuizen bij de gemeente.
Dit kan via onderstaande link.
Afspraak maken vestiging(externe link)
Voor nadere informatie of aan te leveren documenten voor uw aanmelding kunt u gebruik maken van het e-mailadres vestigingen@kerkrade.nl
- Ga persoonlijk naar de gemeente om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen.
- Schrijf u in op uw vaste woonadres.
- Als uw partner ook naar Nederland is gekomen, moet uw partner met u meekomen naar de gemeente.
- Als uw kinderen ook naar Nederland zijn gekomen, moeten zij met u meekomen naar de gemeente.
- Na uw inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer hebt u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen.
U woont korter dan 4 maanden in Nederland
Als u korter dan 4 maanden in Nederland woont, hoeft u zich niet in te schrijven bij de gemeente. U laat zich dan inschrijven als niet-ingezetene in de BRP(externe link). U doet dit met uw adres in het buitenland. Dit heet de Registratie niet-ingezetenen (RNI).
Wat moet ik meenemen?
- Uw geldige identiteitsbewijs.
- Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
- Documenten die bewijzen dat u hier woont. Bijvoorbeeld een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van de woning.
- Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte. Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd(externe link) worden. Doe dit voordat u naar Nederland komt.
- Als u bij iemand gaat inwonen of u gaat samenwonen, hebt u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig.
- Als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, hebt u een bewijs van uitschrijving nodig.
- Indien van toepassing: uw geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd.
Er zijn meertalige modelformulieren uit EU-landen beschikbaar. Voor informatie kunt u contact opnemen met de ambtenaar van de Burgerlijke stand onder het telefoonnummer 14045 of +31 45 5676767.
Hoe lang duurt het?
De gemeente schrijft u zo snel mogelijk in. Dit duurt maximaal 4 weken.
Zodra uw inschrijving is goedgekeurd, ontvangt u binnen enkele weken:
- een Burgerservicenummer wanneer u deze nog niet heeft
- een uitdraai van uw gegevens in de basisregistratie personen (BRP)
Aanvullende informatie
Inschrijven in Nederland voor studie of werk
Als u in Nederland werkt of studeert, dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer ontvangt u na registratie in de Basisregistratie Personen (BRP).
- U woont niet in Nederland of u woont korter dan 4 maanden in Nederland. Schrijf u in als niet-ingezetene bij 1 van de gemeenten in Nederland waar dit mogelijk is (in Limburg Heerlen of Venlo). U krijgt dan een burgerservicenummer. Dit nummer is persoonlijk en bedoeld voor het contact met de Nederlandse overheid. Bijvoorbeeld als u in Nederland wilt werken of studeren of als u een Nederlands pensioen krijgt, maar in het buitenland woont.
- U blijft langer dan 4 maanden in Nederland. Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont.
Ook werkgevers kunnen een groep niet-ingezetenen laten inschrijven. Dit kan bij een groep van meer dan 8 personen. U kunt hiervoor een afspraak maken met de gemeente.
U kunt terecht bij de volgende gemeenten:
- Alkmaar
- Almelo
- Amsterdam
- Breda
- Den Haag
- Doetinchem
- Eindhoven
- Groningen
- Goes
- Heerlen
- Leeuwarden
- Leiden
- Nijmegen
- Rotterdam
- Terneuzen
- Utrecht
- Venlo
- Westland
- Zwolle
U moet zelf langskomen voor de inschrijving.
Neem uw geldige identiteitsbewijs mee.
Wilt u uw kind inschrijven? Dan moet uw kind ook persoonlijk langskomen en een geldig identiteitsbewijs meenemen. Bij het inschrijven van uw kind kan de gemeente om aanvullende documenten vragen. Bijvoorbeeld een (internationale) geboorteakte.