Ook de Cliëntenraad denkt met je mee

Het is altijd fijn als er iemand met je meedenkt en je helpt om de zaken weer op orde te krijgen. Zeker als je tegen een situatie of probleem aanloopt waar je alleen lastig uitkomt. Je kunt daarvoor gratis de hulp van een Meedenker inschakelen. Dat kan onder andere via de Cliëntenraad. Bertien Mayntz vertelt meer over de begeleiding die de Cliëntenraad samen met Financieel Maatje kan bieden. 

De Cliëntenraad en de Financiële Maatjes
De Cliëntenraad en de Financiële Maatjes

“Iedereen met een smalle beurs kan bij ons komen met vragen. We helpen bij het invullen van formulieren, aanvraag van pensioenen, administratie en andere financiële zaken. Als wij niet kunnen helpen, dan zoeken we naar hulp in ons netwerk. Heel soms moeten we ook nee verkopen, maar dat gebeurt niet vaak. Veel van onze cliënten zijn vrouwen geboren tussen ’50 en ’55 die hun partner verloren hebben. Meestal hebben zij nooit of nauwelijks buitenshuis gewerkt. Daardoor hebben ze geen eigen pensioen opgebouwd, en dus eerder risico op financiële problemen. Ouderen zijn vaker niet zo handig met computers. Soms is de taal een probleem, bijvoorbeeld als iemand thuis alleen dialect spreekt en altijd gewerkt heeft in Duitsland. Dan kan het aan de telefoon leiden tot misverstanden als die persoon belt naar een bedrijf met ‘Hollanders’.

Uiteraard zijn er ook veel andere mensen die onze hulp inroepen. De Cliëntenraad is er ook om uit te leggen waarom mensen iets wel of niet krijgen, om brieven te vertalen naar simpele taal, om mensen stap voor stap mee te nemen door een proces. Er komt van alles voorbij; van betalingsachterstanden tot een seizoensarbeider die uit zijn woning gezet wordt, van het aanvragen van buitenlandse pensioenen tot bemiddeling tussen UWV en de gemeente.  

Vier mensen van ons team zijn Financieel Maatje. Zij zijn gespecialiseerd in schuldhulpverlening, één persoon is gespecialiseerd in belastingen. Alle medewerkers komen uit een financiële functie of zijn ervaringsdeskundige. We draaien ook mee in de GeldWijzerWinkel, waar we samen advies geven en helpen bij vragen over bijvoorbeeld betalingsregelingen en administratieve dingen. De Financiële Maatjes gaan regelmatig heel ver om zaken voor een cliënt te regelen, zij geven niet zomaar op.

Vanaf de start van de Meedenkers is er een veel betere samenwerking gekomen tussen alle instanties. We weten elkaar beter te vinden. Daardoor kunnen we voor cliënten bredere oplossingen vinden. De Cliëntenraad is een wettelijke verplichting vanuit de Participatiewet. Wij geven gevraagd en ongevraagd advies aan de gemeente en tijdens onze spreekuren bieden wij gratis en voor niks hulp. Door de samenwerking met de overige Meedenkers kunnen wij dingen voor elkaar krijgen die cliënten zelf niet altijd lukken. Als je namens een organisatie zoals de Cliëntenraad om hulp vraagt, lukt het vaker wel.”

Meer weten?

Meedenkers