Hulp voor ouderen, zieken, mensen met een beperking (Wmo)

Wat is het?

Als u door een ziekte, een beperking of ouderdom niet meer alles zelf kunt doen, dan kan de gemeente u helpen. De gemeente zoekt samen met u naar een oplossing. Soms betekent dit dat u zelf probeert iets te veranderen in uw situatie. In andere gevallen geeft de gemeente u gerichte hulp.

Regel uw WMO-aanvraag online

De hulp is erop gericht dat u zoveel mogelijk zelf kunt blijven doen. Denk aan:

  • zelf uw huishouden doen
  • verplaatsen in en om uw woning
  • verplaatsen in uw omgeving met een vervoermiddel
  • normaal gebruikmaken van uw woning
  • andere mensen ontmoeten

Wilt u hulp van de gemeente? 

Voor meer informatie, kijk op de Kerkrade Wijzer

Voor spoedeisende hulp, kijk op de pagina spoed of crisis van de KerkradeWijzer

Hoe werkt het?

De gemeente kan u verschillende soorten hulp geven. Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw probleem kunt oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden en bekenden. Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst. Denk hierbij aan een klussendienst, boodschappendienst of rolstoelpool.

Als dit niet voldoende is, dan kan de gemeente u individuele hulp geven, zoals:

  • hulp in het huishouden
  • een rolstoel of een aanpassing aan uw rolstoel
  • collectief vervoer, een scootmobiel of een aanpassing aan uw auto
  • hulpmiddelen of aanpassingen in uw woning
  • begeleiding
  • opvang
  • beschermd wonen

De gemeente kan u ook een geldbedrag geven. U kunt de hulp die u nodig hebt dan zelf betalen.

Voor een Wmo-voorziening is een eigen bijdrage verschuldigd. U betaalt nooit meer dan de kostprijs (incl. onderhoudscontracten). Die wordt vastgesteld en geïnd door het CAK. Uw eigen bijdrage bedraagt in 2024 maximaal € 21 per maand. Dit is afhankelijk van uw leeftijd en leefsituatie. U kunt meer informatie vinden op www.hetcak.nl.

Wat moet ik doen?

Regel uw WMO-aanvraag online

Lukt online melden niet? 

  • Bel de gemeente via 14 045 op maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 12:00. 
  • Loop binnen in één van de wijkpunten.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van de melding?

U kunt dan kiezen voor iemand die u goed kent.

Is er niemand die u kan helpen? Schakel dan een Meedenker in. Een meedenker is iemand die met je mee denkt en die je helpt om je vragen helder te krijgen.

Voor hulp bij het kiezen van de juiste meedenker kun je bellen met 06 28 29 29 21

Dit nummer is maandag t/m vrijdag bereikbaar van 9.00 tot 11.00 uur. Buiten deze tijden kun je je naam en telefoonnummer inspreken om teruggebeld te worden.

Hoe lang duurt het?

Na het onderzoek weet u wat u kunt doen om uw probleem op te lossen.

Nadat u zich gemeld hebt bij de gemeente, heeft de gemeente 6 weken de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil bieden. Daarna kunt u een aanvraag indienen. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht of u in aanmerking komt.

Wat kost het?

Er zijn geen kosten verbonden aan een aanvraag voor hulp. Als u een maatwerkvoorziening krijgt toegewezen kan het zijn dat u een eigen bijdrage moet gaan betalen.

Het Centraal Administratiekantoor (CAK) berekent of u een eigen bijdrage moet betalen voor de zorg die u krijgt en hoe hoog deze bijdrage is. U krijgt van het CAK ook de rekening voor het betalen van de eigen bijdrage.

In 2024 geldt een abonnementstarief van €20,60 per maand.

Niet gevonden wat u zocht?

We doen ons best om onze informatie zo duidelijk en volledig mogelijk aan te bieden. Heeft u iets niet kunnen vinden of is er iets onduidelijk? Laat het ons weten via het feedbackformulier. Zo kunnen wij onze website blijven verbeteren.

Feedback geven 

Contact opnemen