Gehandicaptenparkeerkaart

Wat is een gehandicaptenparkeerkaart?

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels.

Er zijn 3 soorten kaarten.

Bestuurderskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
  • U kunt zelf auto rijden.

Passagierskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
  • U kunt niet zelf auto rijden. U heeft continu de hulp van een bestuurder nodig.

U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als u blijvend in een rolstoel zit.

Instellingenkaart

Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen.

DigiDGehandicaptenparkeerkaart aanvragen

DigiDGehandicaptenparkeerkaart verlengen

Hoe werkt het?

  • De parkeerkaart staat op naam van een persoon.
  • De parkeerkaart staat niet op kenteken. U kunt de kaart voor elke auto gebruiken.
  • De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.

Wat moet ik doen?

  • U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart aan bij de gemeente.
  • Een medische instantie onderzoekt uw lichamelijke beperking. De gemeente bepaalt welke instantie dit doet.

Online aanvragen

DigiDGehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Heeft u al een gehandicaptenparkeerkaart en wilt u deze verlengen? Dan vraagt u dit ook aan bij de gemeente. 

DigiDGehandicaptenparkeerkaart verlengen

In het digitale formulier vragen wij om een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen. Deze moet u na het versturen van het digitale formulier bij ons aan de centrale balie van het Stadskantoor afgeven. Dit kan zonder afspraak.

  • Schrijf uw naam en geboortedatum op de achterkant van de pasfoto. Zodat wij kunnen zien bij welke aanvraag hij thuishoort. 
  • Doe de pasfoto in een envelop. En schrijf 'Wmo GPK' op de envelop.

Telefonisch aanvragen

Lukt het niet om het formulier digitaal in te vullen? Dan kunt u het aanvraagformulier telefonisch aanvragen via 14 045. Geef daarbij aan of het om een eerste aanvraag gaat of een verlenging. 

Het formulier kunt u invullen en inleveren bij het Burgerplein van het Stadskantoor. Hiervoor dient u telefonisch een afspraak te maken. U betaalt bij de aanvraag. Dit gebeurt aan de balie in het Stadskantoor. Met PIN betalen heeft onze voorkeur.

Wat heb ik nodig?

  • Uw geldige identiteitsbewijs
  • Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen
  • Bewijs van medisch onderzoek

Hoelang duurt het?

De gemeente neemt binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit. Deze termijn mag eenmaal verlengd worden.

Wat kost het?

Aan de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn kosten verbonden, zoals een verplicht medisch advies bij een eerste aanvraag en verder het verstrekken van de kaart. Deze kosten worden in rekening gebracht bij de aanvrager van de gehandicaptenparkeerkaart.

De kosten worden ook bij afwijzing van uw aanvraag in rekening gebracht.

De aanvraag van een bestuurderskaart of passagierskaart kost € 97,95 (tarief 2024).

De aanvraag voor verlenging van een bestuurders- of passagierskaart kost € 37,05 (tarief 2024).

Niet gevonden wat u zocht?

We doen ons best om onze informatie zo duidelijk en volledig mogelijk aan te bieden. Heeft u iets niet kunnen vinden of is er iets onduidelijk? Laat het ons weten via het feedbackformulier. Zo kunnen wij onze website blijven verbeteren.

Feedback geven 

Contact opnemen