De visie in uitvoering
Uitwerking in instrumenten
De beleidscyclus is een nieuw onderdeel van de Omgevingswet. De Omgevingsvisie is de start van de beleidscyclus waar de gemeente de stip op de horizon voor de lange termijn aangeeft. De Omgevingsvisie is dan in vergelijking met de structuurvisie geen statisch document meer. De visie zal regelmatig worden geactualiseerd. De ambities en keuzes die voortvloeien uit de Omgevingsvisie worden vervolgens vertaald in omgevingsprogramma’s en in het omgevingsplan.
Uitwerking omgevingsprogramma’s
Voor een bepaald gebied of vraagstuk, zoals dit in de Omgevingsvisie is benoemd, kunnen we een omgevingsprogramma opstellen. Een programma bestaat uit acties die we willen nemen om ons doel te bereiken. Het bevat maatregelen, een planning en wat nodig is aan inzet. In de
Omgevingswet zijn een aantal verplichte programma’s opgenomen, waaronder geluid. Ook kunnen vrijwillige omgevingsprogramma’s worden vastgesteld.
Naast thematische programma’s, zoals bijvoorbeeld een programma voor gezondheid (Vie) kunnen we ook gebiedsprogramma’s vaststellen voor specifieke gebieden waar ontwikkelingen worden verwacht. In deze programma’s zullen we opgaven domeinoverstijgend, sociaal en fysiek, aanpak-ken. Bij het opstellen van de programma’s worden de strategische principes per gebiedstype met randvoorwaarden die in hoofdstuk 4 zijn beschreven verder uitgewerkt. Het omgevingsprogramma is een instrument van het college van burgemeester en wethouders. Het opstellen van een pro-gramma is vormvrij.
Uitwerking Omgevingsplan en omgevingsvergunning
Het omgevingsplan beschrijft de regels en de omgevingsvergunning geeft officieel toestemming voor activiteiten die gevolgen kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving. Bijvoorbeeld voor het kappen van een boom of het bouwen van een gebouw. Het omgevingsplan is bindend voor iedereen, de gemeente zal na vaststelling van de Omgevingsvisie aan de slag gaan met een gebiedsdekkend omgevingsplan voor de gehele gemeente (vaststelling voor 2032).
In het Omgevingsplan wordt nieuw omgevingsveiligheidsbeleid verder uitgewerkt. De veiligheids-regio biedt een viertal kernwaarden en een zestal ontwerpprincipes aan met betrekking tot omgevingsveiligheid. De gemeente zal deze principes opnemen bij de uitwerking in het omgevingsplan en bij de behandeling van omgevingsvergunningaanvragen.
Terugblik structuurvisie
De huidige langetermijnvisies hebben hun diensten bewezen maar zijn inmiddels verouderd en toe aan vernieuwing. In de periode 2010-2025 is er veel gebeurd in Kerkrade. Diverse grootschalige fysieke projecten zijn afgerond, vaak in samenwerking met andere partijen waaronder woningcorporaties. Duidelijke voorbeelden in het centrum zijn het Centrumplan (winkels, woningen, Martin Buberplein, realisatie Hub (bibliotheek en theater) en Vie (binnenzwembad, sportgelegenheden, Innovatie Hub en parkeergarage). In de buurt Heilust heeft een grootschalige herontwikkeling plaatsgevonden, waarbij Park West is aangelegd en een MFA is gerealiseerd in de voormalige kerk. In Bleijerheide is de circulaire gebiedsontwikkeling SUPERLOCAL gerealiseerd. De herontwikkeling Rolduckerveld is in volle gang. Ook is de Rodaboulevard (retail- en leisurecluster) verder ontwikkeld, Discovery Museum (Museumplein) uitgebreid en de stationsomgeving opnieuw ingericht, is de dierentuin GaiaZOO uitgebreid en het Stadspark heringericht.
Verder hebben diverse kleinere ontwikkelingen plaatsgevonden, waaronder de realisatie van tiny houses en aanplanting van levensbomenbossen op drie locaties in Kerkrade. Op het gebied van infrastructuur is in de periode van 2015 t/m 2017 de Buitenring Parkstad Limburg (N300) aangelegd, dit is een belangrijke ontwikkeling geweest voor de verbeterde bereikbaarheid van Kerkrade en de gehele regio Parkstad. Vanaf 2018 zijn diverse bedrijventerreinen ook beter ontsloten. Dit heeft ervoor gezorgd voor een afname van leegstaande bedrijfspercelen, een versnelling van de herstructurering van de Kerkraadse bedrijventerreinen, een toename van werkgelegenheid in de Medtech sector en logistiek/distributie vanwege de gunstige ligging in West-Europa.
5.3 Regionale samenhang
Regio Parkstad
Voorheen was er sprake van een regionale structuurvisie op Parkstad niveau, de ‘Intergemeentelijke Structuurvisie Parkstad – 2009’. Met de komst van de Omgevingswet is er alleen nog maar sprake van een Omgevingsvisie op Rijks, provinciaal en gemeentelijk niveau. Daarom is er in de regio Parkstad voor gekozen om een regionaal afstemmingskader op te stellen, dat als bouwsteen in elke Omgevingsvisie wordt opgenomen. Hiermee worden regionale kwaliteiten, opgaven en ambities op een eenduidige wijze geborgd. Het regionale afstemmingskader is in het eerste kwartaal van 2023 vastgesteld door de gemeenteraden (Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal). Het regionaal afstemmingskader is geen hard kader met strikte planologische sturingsprincipes, maar een inspirerend vergezicht gericht op het samenbrengen van kwaliteiten en opgaven op regionaal niveau. Daarnaast is het een posi-tioneringsstuk naar de bredere regio: waar zien we kans voor verdere samenwerking en ruimtelijke structuurversterking als een vitale grensregio. Momenteel wordt het regionaal afstemmingskader geactualiseerd op basis van “Parkstad Limburg biedt Ruimte! Ons toekomstverhaal voor 2040”. Naar verwachting volgt in 2026 een nieuwe versie van het regionaal afstemmingskader.
Vanuit de regionale blik zijn er enkele belangrijke voorzieningen, kansen en ontwikkelingen waar de gemeente rekening mee moet houden:
• Samenwerking binnen de Parkstad regio voor het ontwikkelen van een ruimtelijke visie op circulaire economie. Dit omvat onder andere het gezamenlijk opstellen van
uitvoeringsprogramma voor een circulair Parkstad in 2050.
• Regionale samenwerking in het kader van de Regionale Energiestrategie (RES) Zuid-Limburg, waarbij Kerkrade als onderdeel van de deelregio Parkstad Limburg bijdraagt aan de energie-transitie. Deze samenwerking richt zich op energiebesparing, duurzame elektriciteitsopwekking en de warmtetransitie.
• Uitbreiding van hoogspanningsstation Terwinselen (gemeente Heerlen).
• Nieuwe Narratief: “Parkstad Limburg biedt Ruimte! Ons toekomstverhaal voor 2040”.
• Goede afstemming op het gebied van woningbouw en werkgelegenheid; het huisvesten van verschillende doelgroepen.
• Nieuwe ontwikkelingen in de gemeenten Heerlen (woningbouw en retail) en Landgraaf (vakantiepark Rouenhof, locaties voor woningbouw aan Europaweg-Zuid, ten noorden van Eygelshoven).
• Regionale inzet op “Medlands Parkstad”. In Parkstad bevinden zich meerdere internationale bedrijven in de medische technologiesector die zorgen voor essentiële en geavanceerde zorgmiddelen, medicijnen en apparatuur. De vraag naar deze producten is groot en neemt in de toekomst alleen maar verder toe.
Koppeling met Nationale- en Provinciale Omgevingsvisie
Het Rijk en de Provincie Limburg hebben in respectievelijk de Nationale Omgevinsvisie (NOVI) en de Provinciale Omgevingsvisie (POVI) een toekomstbeeld vastgelegd over de manier waarop we in Nederland wonen, werken en recreëren. Hierin worden complexe vraagstukken behandeld en hiërarchie aangebracht in thema’s en oplossingsrichtingen. Zo zijn er verschillende transities gaande op het gebied van huisvesting, landbouw, economie en energie die allemaal gepaard gaan met een forse ruimteclaim. Een van de belangrijkste speerpunten uit de NOVI is dat al deze transities in samenhang bekeken moeten worden, waarbij de omgevingskwaliteit centraal staat.
De NOVI hanteert daarom drie afwegingsprincipes:
• Combinaties van functies gaan voor enkelvoudige functies;
• Kenmerken en identiteit van een gebied staan centraal;
• Afwentelen wordt voorkomen.
De regio Zuid-Limburg is aangewezen als NOVEX-gebied vanwege het hoge aantal gestapelde opgaven dat er speelt. De optelsom van ruimtelijke claims overstijgt de draagkracht van het landschap. Rijk, Provincie en alle Zuid-Limburgse gemeenten hebben samen het ‘Ontwikkelperspectief NOVEX’ opgesteld. Hierin worden drie themalijnen geschetst die randvoorwaarde zijn voor de ontwikkeling van de regio Zuid-Limburg: circulaire economie, groenblauwe kwaliteit en verstedelijking dichtbij ic-knooppunten. Met name de laatste twee krijgen ruime aandacht binnen Omgevingsvisie van Kerkrade.
Tegelijkertijd met het opstellen van de gemeentelijke omgevingsvisie werkt de Provincie Limburg ook aan nieuwe Provinciale Omgevingsvisie (POVI). In de POVI wordt de lange termijnvisie (2030-2050) op de fysieke leefomgeving vastgelegd. Uiteenlopende onderwerpen zoals wonen, bodem, infrastructuur, energie, economie, landbouw, water, natuur, landschap en cultureel erfgoed komen aan bod. De grote lijnen en structuren die daar worden uitgezet op het gebied van bijvoorbeeld regionale verbindingen, gezonde leefomgeving, duurzame economie en veilige energievoorziening vinden hun uitwerking in deze Omgevingsvisie. Echter zijn er in de ontwerp POVI een aantal punten opgenomen die niet in lijn zijn met de Omgevingsvisie van Kerkrade. De gemeente heeft hierover een zienswijze ingediend over de volgende onderwerpen:
1. Thema energie: aanwijzing van gebieden ‘Zoekgebied windturbines’ en ‘ontwikkeling van windturbines niet uitgesloten’. De aangewezen locaties zijn relatief klein qua omvang en niet realistisch rekening houdend met andere belangen zoals natuur, cultuurhistorie, landschap en nabijheid van het stedelijk gebied.
2. Kaartmateriaal komt niet overheen met de Omgevingsvisie van Kerkrade, hierover zijn ook werksessies gehouden tussen gemeente en provincie: de aanduidingen en begrenzingen van Verwevingsgebieden, Groenblauwe Landbouwzone, Natuur Netwerk Limburg, Primaire landbouw en Stedelijk gebied.
3. Op het gebied van wonen stimuleert de provincie dat alle gemeenten hun aandeel van 30% sociale huur realiseren. In Kerkrade is de situatie echter omgekeerd: de gemeente heeft ruim meer dan 30% sociale huurwoningen, en om tot een evenwichtige woningvoorraad te komen, moet dit percentage afnemen.
4. Aanwijzing van bedrijventerrein Dentgenbach als ‘Provinciaal belang’ en potentie voor circulaire economie. Dit staat haaks op de gemeentelijke omgevingsvisie waar juist de milieucategorie verlaagd wordt op de bedrijventerreinen gezien de ligging nabij de woonomgeving en grenzend aan de natuurgebieden (Strijthagerbeekdal (gemeente Landgraaf), Anstelvallei en Wormdal).
Euregionale context
Kerkrade ligt direct tegen de Duitse grens met Herzogenrath. Sinds 1 januari 1998 vormen gemeente Kerkrade en Stadt Herzogenrath samen het Openbaar Lichaam Eurode, een uniek publiekrechtelijk samenwerkingsverband. Deze samenwerking maakt formele besluitvorming over nationale grenzen heen mogelijk en richt zich op onder andere economische versterking, verbetering van de verkeersinfrastructuur en het stimuleren van regionale bedrijvigheid en werkgelegenheid. Naast de formele samenwerking spelen ook andere factoren een rol in de euregionale ligging van de gemeente Kerkrade:
• De leefwereld van de inwoners van Kerkrade en Herzogenrath gaat over de landsgrens heen. Kerkradenaren winkelen in Herzogenrath (bijv. Kaufland) en andersom. Zo is de weekmarkt in Eygelshoven en de Rodaboulevard een trekpleister voor Duitse bezoekers.
• Grensoverschrijdend Natuurgebied het Wormdal, tussen Eygelshoven en Rimburg zal ‘renaturering’ van de Worm plaatsvinden, dit heeft ook een positief effect op het Duitse gedeelte van het Wormdal. Ook de ‘knopenlopen’-wandelpaden zijn belangrijk en verbinden beide zijden van de grens.
• Kerkrade ligt in het stroomgebied van de Roer, waarvan de Worm en Anselderbeek belangrijke zijbeken zijn. Het lokale watersysteem in Kerkrade is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen en waterbeheer in Duitsland bovenstrooms (ten zuiden van de gemeente Kerkrade). Afstemming en samenwerking tussen Nederlandse en Duitse overheden, waaronder met het Wasserverband Eifel-Rur, zal rekening houdend met klimaatverandering, steeds belangrijker worden. De planning is dat binnen enkele jaren een stroomgebiedsplan voor de Roer zal worden opgesteld.
• De Drielandentrein is een regionale treinverbinding in Zuid-Limburg die Kerkrade verbindt met steden in Nederland (Heerlen en Maastricht), Duitsland (Herzogenrath en Aken) en België (Luik). De laatste halte in Nederland bevindt zich bij het treinstation ‘Eygelshoven Markt’ in de gemeente Kerkrade.
• Kerkrade werkt samen met partners in Nederland en Duitsland aan het ontwikkelen van een grensoverschrijdende samenwerking voor energieprojecten, om gezamenlijk in Eurodeverband te werken aan de energietransitie. Zo ligt net over de grens in de Stadt Herzogerath één van de grootste zonneparken in Nordrhein Westfalen, naar verwachting wordt het zonnepark verder
uitgebreid en zijn er plannen voor de bouw van een waterstofcentrale. De glasfabriek Saint Gobain in Herzogenrath wil via restwarmte, warmte opwekken. Dit zou een duurzame warmtebron kunnen vormen voor een grensoverschrijdend warmtenet. Sinds Augustus 2025 werken Kerkrade en Landgraaf samen met Herzogenrath aan het Interreg-project ‘CROSS_HEAT’.
• Zoekgebied bouw van windturbines rondom Aken en Herzogenrath, dichtbij de landsgrens (impact voor het zuidelijk deel van Kerkrade en het noordoostelijk deel van Kerkrade).
• Er gaat onderzoek plaatsvinden naar de mogelijkheden en kansen van de realisatie van grensoverschrijdende fietsroutes richting Herzogenrath en Aken. Een snelle hoofdfietsroute tussen deze steden en de regio Parkstad kan een grote aanwinst zijn voor de fietser en verbindt de steden in de euregio en stimuleert hiermee mobiliteit op een gezonde wijze.
Uitvoeringagenda
Binnen deze Omgevingsvisie zijn diverse doelen en activiteiten genoemd die de komende 25 jaar tot uitvoering moeten komen. Hierna volgt een overzicht met een aanzet van nieuwe omgevings-programma’s, mogelijke projecten en maatregelen voor de korte, middellange en lange termijn.
Lopende omgevingsprogramma’s
Deze programma’s zijn bestaand en komen voort uit het collegeprogramma 2022-2026 “Samen verder bouwen aan een vitaal Kerkrade”. Deze zijn:
• Thematisch programma Vie – Leven in beweging (Sociaal domein, gezondheid)
• Thematisch en verplicht programma Actieplan Geluid (Milieu en Duurzaamheid). Geluidsbelastingkaarten en actieplannen wordt om de vijf jaar geactualiseerd.
• Gebiedsprogramma Kerkrade-Oost
• Gebiedsprogramma “Aanvalsplan Kerkrade-Centrum”
Nieuwe omgevingsprogramma’s
Op basis van de verhaallijnen en ambities zal in de komende jaren gewerkt worden aan de volgende programma’s:
• Thematisch Programma Sport, omvat thema’s sport, accomodaties en thematisch subprogramma Bewegen in de Openbare Ruimte (BIOR)
• Thematisch programma Wonen/volkshuisvesting
• Thematisch programma duurzaamheid, bestaande uit de buurtuitvoeringsprogramma’s Transitievisie Warmte, Energievisie en subprogramma Water en Klimaatadaptatie (regionale en lokale uitwerking)
• Thematisch programma Groen (opstellen van een groenontwikkelingsplan (inclusief beleid))
• Thematisch programma Ruimtelijke Kwaliteit. Bestaande uit erfgoed, cultuurhistorie, landschap en ruimtelijke kwaliteit/welstand (inclusief beleid)
2025-2030
(Nationale) doelen:
• Schone Lucht Akkoord (SLA) in 2030, bevat ook een monitoringsplicht voor luchtkwaliteit.
• In 2027 moet voldaan worden aan de Europese Kaderrichtlijn Water.
• In 2030 is de ervaren gezondheid van de inwoners van Kerkrade minimaal gelijk aan Zuid-Limburg.
Mogelijke projecten en maatregelen:
• Onderzoek doen naar de mogelijkheden van het toepassen van dynamisch peilbeheer van het stuwmeer Cranenweijer (wateroverlast beperken in Eygelshoven en extra opvang van water voor langere perioden van droogte).
• Onderzoek uitvoeren naar het weghalen van de overkluizing van de Anselderbeek en Strijthagerbeek in de kern van Eygelshoven.
• Het terugdringen van bodemerosie in het landschappelijk raamwerk (buitengebied) door op de meest steile hellingen (op termijn) geen akkerbouw meer toe te staan. Er is sprake van een wijziging in het landgebruik, op deze plekken is grasland bij voorkeur in combinatie met de aanleg kleine landschapselementen een betere optie. Dit kan worden bereikt door nieuwe regels in het Omgevingsplan op te nemen en bij nieuwe pachtovereenkomsten (grondbeleid).
• Het aantal gemeentelijke monumenten uitbreiden. Daarvoor is het nodig om gemeentelijk beleid op te stellen waarin het behoud van cultuurhistorisch erfgoed en archeologie verder wordt onderbouwd. Zie het programma “Ruimtelijke kwaliteit”.
• Herstructurering vervolgen in de buurten Rolduckerveld en Bleijerheide/Nulland.
• Om de leefbaarheid te verbeteren en te komen tot een meer evenwichtige bevolkingssamenstelling (zowel vragers als dragers), zullen instrumenten worden ingezet zoals de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Rotterdamwet) en een gemeentelijke huisvestingsverordening
• Mogelijke aanleg van een warmte- en koudenet in Kerkrade-West en het stadscentrum.
• In 2025-2026 wordt een Regionaal Programma Water en Klimaatadaptatie opgesteld. Hierin zullen de aanpak van wateroverlast, droogte, tegengaan van hittestress maar ook de verbetering van de waterkwaliteit van grond- en oppervlaktewater centraal staan.
• Linten omvormen tot fietsstraat, starten bij het lint Bleijerheider- Pannesheiderstraat.
• Versterken van stadsentrees en -randen (bijvoorbeeld in Eygelshoven en Kerkrade Centrum).
• In Kerkrade-Oost zullen drie nieuwe basisscholen worden gebouwd, waarvan één in de termijn voor 2030 en twee in de periode 2030-2040.
• Toekomst van sport- en speelvoorzieningen (relatie met bewegen/gezondheid).
• Uitbreiding en verzwaring energienetwerk met minimaal 100 kleine trafostations en minimaal drie middenspanningsstations en uitbreiding van het hoogspanningsstation Terwinselen.
• Op bedrijventerrein Dentgenbach starten bedrijven met een pilotproject om samen het opwekken en verbruik met elkaar af te stemmen.
• Sanering mijnschachten en een deel van de risicozones na-ijleffecten mijnverleden in de
gemeente Kerkrade
2030-2040
(Nationale) doelen:
• 2040 energieneutraal in de regio Parkstad Limburg
• 50% circulair in 2040
• Meer dan 70% van de woningen in Kerkrade voldoet aan de 3-30-300 regel (rapportcijfer van 6 of hoger)
Mogelijke projecten en maatregelen:
• Herstructurering Mucherveld en delen van Eygelshoven.
• Beekherstel door het weghalen van de overkluizing van de Anselderbeek in Eygelshoven.
• Herinrichting en vergroening van de Nieuwstraat/Neustraße.
• Koud- en warmtenet uitbreiden (oostelijk deel van Kerkrade).
• Doorrijden trein van Kerkrade-Centrum naar Kerkrade-West
• Energienetwerk uitbreiden over de grens.
• Sanering mijnschachten en een deel van de risicozones na-ijleffecten mijnverleden in de gemeente Kerkrade
2040-2050
(Nationale) doelen:
• In 2050 zijn alle panden van het aardgas af.
• Kerkrade in de bovenste vijf van veiligste steden van Zuid-Limburg.
• 100% circulair in 2050
• 90% van de woningen in Kerkrade voldoet aan de 3-30-300 regel (rapportcijfer van 6 of hoger).
• In 2050 is de totale verharding in de gemeente Kerkrade met 20% afgenomen ten opzichte van 2025. Dit is een heel belangrijk onderdeel om te komen tot een
klimaatbestendige en waterrobuuste woon- en leefomgeving.
Financiering van ambities en opgaven uit de Omgevingsvisie
In de Omgevingsvisie zijn veel ambities en opgaven opgenomen die invulling geven aan de lange termijnvisie van Kerkrade. Wij zullen hier samen aan werken met verschillende partijen. De gemeente kan niet alle trends en ontwikkelingen voorspellen. Door ontwikkelingen, zoals verandering in financiële middelen, beschikbaar materiaal en personeel, kan de uitvoering van de Omgevingsvisie vertragen. Ook kunnen nieuwe regels vanuit Europa, het Rijk of de provincie
invloed hebben op de beschreven keuzes en ambities in deze Omgevingsvisie. Mocht hier sprake van zijn dan wordt de visie (op onderdelen) bijgesteld.
Om te werken aan de maatschappelijke vraagstukken en ambities in deze visie (de vier verhaallijnen) zullen we voor verschillende locaties in het stedelijk gebied en in het buitengebied een actiever (grond)beleid gaan voeren. Dit betekent dat we afhankelijk van de gebiedsopgave gebruik zullen maken van de beschikbare privaatrechtelijke en publiekrechtelijke instrumenten. Dit is vastgelegd in de nota grondbeleid.
Om de ambities en doelen van deze visie te halen zijn financiële middelen nodig. Hier zorgt niet alleen de gemeente voor maar doet dit samen met andere overheden, bedrijven en (markt)partijen. Maar ook inwoners kunnen bijdragen, bijvoorbeeld door het verduurzamen van hun woning en aanleg van een geveltuin. Bij het vaststellen van de Omgevingsvisie is het ingewikkeld om een compleet beeld te krijgen van alle uitvoeringskosten die voortkomen uit de ambities en opgaven. De financiering wordt daarom voor nu gekoppeld aan de bestaande programma’s en projecten.
Via het gemeentefonds ontvangt de gemeente jaarlijks geld dat we voor een deel gebruiken voor de uitvoering van de opgaven die in deze visie zijn genoemd. Vanuit verschillende projecten maken we gebruik van de beschikbare subsidies. Het is belangrijk om samen te werken met andere overheden en (markt)partijen en te blijven investeren om onze doelen te bereiken.
Met de (bouw)leges en anterieure overeenkomsten worden de kosten door de gemeentelijke organisatie gedekt. Ook wordt op deze manier bijgedragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte van een (bouw)plan en omgeving.
De regeling voor vrijwillige financiële bijdragen wordt onderzocht. Deze regeling biedt de mogelijkheid om afspraken te maken over bijdragen aan bredere ontwikkelingen in een bepaald gebied, zoals werken aan een groene, gezonde, beweegvriendelijke en aantrekkelijke openbare ruimte. Daarmee wordt grondbeleid niet alleen een middel om kosten te dekken, maar ook een instrument om te sturen op een kwalitatieve en toekomstbestendige leefomgeving.
Monitoring
De Omgevingsvisie biedt een stip op de horizon maar is nooit helemaal af. We bekijken minstens iedere vier jaar of we nog op de juiste weg zitten en of aanpassingen in beleid of opgaven nodig zijn. Daarbij is vooral van belang dat de gestelde ambities nog behaald kunnen worden of dat we ze moeten aanpassen. Hiervoor gebruiken we als gemeente de beleidscyclus en worden indicatoren per verhaallijn gemonitord. Op deze manier zorgen we ervoor dat onze visie blijft aansluiten bij de maatschappelijke behoeften, vraagstukken en ontwikkelingen in het belang van de gemeente Kerkrade.
Monitoring van omgevingsaspecten die van belang zijn voor de doelen uit de Omgevingsvisie is van groot belang. Daarvoor is een monitoringskader nodig dat de gemeente in staat stelt om
aan de hand van eenduidige en reproduceerbare indicatoren periodiek een meting uit te voeren van de staat van de leefomgeving. De data uit de Foto van de Leefomgeving en de OER bieden hiervoor een goede basis.
Monitoringskader Omgevingsvisie Kerkrade
We hebben per verhaallijn een aantal belangrijke indicatoren opgesteld die ons helpen om te monitoren of we onze ambities behalen. We kiezen ervoor om de focus te leggen op deze indicatoren, omdat we niet de capaciteit hebben om alle aspecten van de fysieke leefomgeving op frequente basis te monitoren. Door te focussen op de belangrijkste indicatoren die een directe relatie hebben met onze verhaallijnen, kunnen we goed monitoren of we onze ambities behalen en of we moeten bijsturen. We zoeken zo veel als mogelijk aansluiting bij bestaande monitoringsbronnen, zoals bijvoorbeeld de GGD gezondheidsmonitor, Klimaatatlas Parkstad en de Parkstad monitor.
Leefbare stad
Indicator | Meetmethode / Bron |
|---|---|
% fietsgebruik t.o.v. autogebruik | Mobiliteitsmonitor, verkeersdata |
Gemiddelde afstand tot voorzieningen (in meters) | GIS-analyse, gemeentelijkedata |
Geluid- en luchtkwaliteit (score Atlas Leefomgeving) | Atlas Leefomgeving / GezGezondeleefomgeving.nl |
Leefbaarheidsscore(Parkstadmonitor) | Parkstadmonitor.nl |
Meergeneratie stad
Indicator | Meetmethode / Bron |
|---|---|
% sociale huur/ particuliere huur /koopwoningen | Woningvoorraadcijfers, BAG, CBS |
Aantal inwoners dat zicheenzaam voelt (%) | GGDGezondheidsmonitor |
Aantalontmoetingsplekken | Gemeentelijke inventarisatie |
Leefstijl: % overgewicht, % voldoende beweging, levensverwachting | GGD, VIE monitor |
Werkende stad
Indicator | Meetmethode / Bron |
|---|---|
Aantalarbeidsplaatsen | UWV, CBS, gemeente |
% leegstand op bedrijventerreinen | Gemeentelijke inventarisatie |
Arbeidsparticipatie,demografie (ontgroening, vergrijzing, migratie) | CBS,Parkstadmonitor |
Klimaatbestendige stad
Indicator | Meetmethode / Bron |
|---|---|
% panden voldoet aan 3-30-300 regel | Quickscan, GIS,veldonderzoek |
Gebieden met extreme hittestress | KlimaatatlasParkstad |
% vergroening/verharding openbareruimte | GIS, luchtfoto’s, veldopname |
