Bewijs van Nederlanderschap
Wat is het?
Een bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijke verklaring van de gemeente. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u:
- naar het buitenland verhuist
- gaat trouwen
- solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur
Wat moet ik doen?
- U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
- Als u het bewijs nodig heeft voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.
Wat moet ik meenemen?
- een geldig identiteitsbewijs
Iemand anders machtigen
Maak een brief met de volgende informatie:
- waarom u het bewijs van Nederlanderschap nodig hebt
- wie de gemachtigde is (deze persoon moet meerderjarig zijn)
- uw handtekening
- de handtekening van de gemachtigde
De gemachtigde neemt deze brief mee naar de gemeente samen met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs.
Schriftelijk aanvragen
- uw aanvraag met daarop uw handtekening
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
Aanvragen
Digitaal regelen Bewijs van Nederlanderschap digitaal aanvragen.
Telefonisch een afspraak maken kan via nummer 14 045
- U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
- Als u het bewijs nodig hebt voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.
Wat kost het?
De legeskosten bedragen € 15,00
Hoelang duurt het?
U krijgt het bewijs van Nederlanderschap direct mee. Als u het bewijs schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het naar uw huisadres. Dit duurt enkele dagen.