Een bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijke verklaring van de gemeente. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u:

  • naar het buitenland verhuist;
  • gaat trouwen;
  • solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur.

Direct regelen

  • U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • Als u het bewijs nodig hebt voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.

afspraak maken Online afspraak maken tijdelijk niet mogelijk. Bel 14045 voor een afspraak aan de balie.

Een andere mogelijkheid is een bewijs van Nederlanderschap digitaal aan te vragen.

Digitaal regelen

Wat moet ik meenemen?

  • een geldig identiteitsbewijs

Iemand anders machtigen

Maak een brief met de volgende informatie:

  • waarom u het bewijs van Nederlanderschap nodig hebt
  • wie de gemachtigde is (deze persoon moet meerderjarig zijn)
  • uw handtekening
  • de handtekening van de gemachtigde

De gemachtigde neemt deze brief mee naar de gemeente samen met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs; 
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Schriftelijk aanvragen

  • uw aanvraag met daarop uw handtekening
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Hoe lang duurt het?

U krijgt het bewijs van Nederlanderschap direct mee. Als u het bewijs schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het naar uw huisadres. Dit duurt enkele dagen.

Wat kost het?

De legeskosten bedragen € 11,00 (tarief 2021)

Is de informatie op deze pagina volledig?