Gepubliceerd op: 19 juni 2017

Koninklijke Onderscheiding voor Alois Hensgens en Sjaak Jansen

De heren A.G.M. Hensgens en S.J.M. Jansen ontvingen op zaterdag 17 juni om circa 11.00 uur uit handen van locoburgemeester Tim Weijers een koninklijke onderscheiding voor hun ongebreidelde inzet voor de Vereniging Volkstuinen Dentgenbach. Beiden zijn benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

De uitreiking was tijdens de feestelijke opening van het hernieuwde volkstuinencomplex aan de Dentgenbachweg.

Persoonlijke gegevens van de heer A.G.M. (Alois) Hensgens (79)
O.L. Vrouwestraat 182, 6461 BS Kerkrade

Persoonlijke gegevens van de heer S.J.M. (Sjaak) Jansen (76)
Spireastraat 62, 6466 ST Kerkrade

De heer Hensgens was van 1985 tot halverwege 2016 een van de drijvende krachten achter de Vereniging Volkstuinen Dentgenbach. Als voorzitter hechtte hij veel waarde aan de sociaal-maatschappelijke functie van het volkstuinencomplex. Een voorbeeld daarvan is de bouw van de zogenaamde schuilhuis, een accommodatie die het kloppende hart vormt van het complex. In het schuilhuis kan, zoals de naam verklapt, geschuild worden bij slecht weer, maar er worden ook kaartmiddagen gehouden en de leden zoeken elkaar daar op en delen er lief en leed met elkaar.

Door de aanleg van de Buitenring Parkstad Limburg was de toekomst van het complex jarenlang onzeker. Hensgens maakte zich sterk voor behoud van de volkstuinen. Uiteindelijk werd een compromis bereikt door slechts een klein deel van de tuinen op te offeren aan de nieuwe ringweg.

Sjaak Jansen is al sinds 1987 bestuurslid van de Vereniging Volkstuinen Dentgenbach en regelt de technische zaken en was samen met de voorzitter verantwoordelijk voor het onderhoud van het complex. Ook als tuinders langdurig ziek waren, zorgde hij voor het onderhoud van hun tuin.

In 2015 was hij samen met de heer Hensgens medeondertekenaar van de overeenkomst 'herinrichting Volkstuinen Dentgenbach'.

Sjaak Jansen is elke dag op het complex aanwezig, staat iedere tuinder bij met raad en daad en zorgt voor verse koffie.

De afgelopen twintig jaar maakt hij samen met zijn echtgenote het schuilhuis schoon. Sinds 1996 is hij coördinator van de Lotto van de Vereniging Volkstuinen Dentgenbach. Het geld dat daarmee wordt verdiend, vloeit naar de verenigingskas.